lördag 15 augusti 2009

Matchreferat Vikings-Stjernen


Först vill jag bara säga att alla referat är skrivna ur mitt perspektiv och hur jag ser på matcherna. Detta är alltså min åsikt om det hela.

Det blev inte som vi alla hade hoppats på, det blev förlust. Stjernen ställde upp med ett betydligt bättre lag än vad vi förutspått och dem skrivit. Fakta är att de laget vi mötte idag var Stjenens A-lag minus första femman och Pål Grotnes (keepern), som förövrigt ifjol åkte ut mot Vålerenga i semifinalen i slutspelet till Get-ligen. Vålerenga gick ju hela vägen till NM-guld dessutom.

Vikings idag:
60-21-13
6-7
(3:e per 55 in ist för. 7)

81-15-33
89-52

19-71-66
77-9


Vikings-Stjernen 4-9 (0-2)(1-4)(3-3)

Första perioden
13:43 0-1 Petter Vik (Emil Foyn)
Skjuter från mittzon, här måste man säga att de var en liten målvaktstabbe.
18:46 0-2 David Hnat (Mikke Matsson)
Här var min femma inne (förövrigt enda baklängesmålet för våran femma idag) Kenta alt. Nöstvold blir lurad i hörnet, Mackan blir också lura lite närmare slottet, Jag kliver ner från min markering på deras back men hinner inte rädda Back/Center misstaget. Hnat skjuter från slottet i krysset.

Vi har alldeles för stor respekt för Stjernen. Vi står inte still, vi åker nog snarare med än dem men de märks att de är något mer samspelta och agerar lite smartare. Vi spelar enkelt och fysiskt men klara ändå inte att hålla nollan första perran. Dessutom tar vi på tok för mycket utvisningar. Ett plus till att vi klarar ett 5-3 underläge i 2min. Personligen kändes de inte som våran femma riktigt kom in i de, vi fick jaga mycket puck eftersom vi inte vårdade pucken när vi vunnit tillbaka den i försvarszon. Mycket dumpa och jaga.

Andra perioden
21:58 1-2 Viktor Danielsen (Alexander Strande, David Hallström) Vicke får göra sitt första mål i Tönsberg dressen och även Vikings första för sässen. Ruggigt kul för honom! Pucken har han nu i säkert förvar. Målet sker i PP och det är spel på högerkanten och vikke smyger ner på vänster stolpen får en genomskärare längs målgården och lägger in pucken i öppet mål.
23:00 1-3 Mikke Matsson (utan assist)
Gör allt själv går in i slottet och skjuter ett handledskott.
26:10 1-4 Mikke Matsson (David Hnat)
Han gör sitt andra för dagen, bra pass från Hnat.
26:30 1-5 Stian Qvistgaard (Andrè Paulsen)
Slagskott från blålinjen.
32.43: 1-6 Brett David Beckfeld (utan assist)
Kommer fri med målvakten sätter pucken mellan benen på Vadseth. Som precis kommit in. Båda lagen bytte målvakt runt 30.00.

Många enkla misstag från våran sida vid våra baklängesmål. Känns riktigt trist att vi inte får chansen att göra match av de när vi ett tag tappar in ett par puckar för tätt inpå varandra.
Vi spelar helt klart upp oss, våran femma börjar verkligen få till det och de känns som vi är riktigt inne i de. Bra känsla inför tredje som skulle visa sig vara ganska sann.

Tredje perioden
44:10 1-7 Brett David Beckfeld (Mikke Matsson) Beckfeld får tag i en flipperpuck som tillslut hamnar i slottet där han skjuter ett slagskott i mål.

49:13 2-7 Stian Bogen (Joachim Thomson, Marucs Gustafsson)
Jag kommer in i en liten av en favoritposition vänster halvägs runt backen, droppar bak till Marcus som skjuter direkt, här tror jag pucken går in, men Stian är på något sätt på pucken och får målet.
51:19 2-8 Petter Vik (utna assist)
Stjernen spelar 5 mot 4 och Vik skjuter från backposition ett lurigt skott som går in lågt i mål.
54:31 3-8 Gerhard Nilsen (Jo Hegg)
Hegg och Gerhard kommer 2 mot 1. Backen kastar sig så han blir liggande mellan spelarna och då lägger hegg pucken runt backen fram till gerhard som lägger in den i tom bur. Snyggt!
55:16 4-8 Joachim Thomson (Marcus gustavsson, Jørgen Nøstvold)
Vi är inne i en riktigt bra period och får avsluta vårt sista byte med ett mål. Nösta håller kvar pucken i zon och Mackan får tag i den bakom mål, jag glider ut från en markering i slottet och bara väntar på att Mackan ska se mig. De gör han mycket riktigt också och jag sätter pucken via målisen vid första stolpen. Skönt!

57:34 4-9 Brett David Beckfeld (Andre Paulsen)
Tom kasse. Vi tar ut målvakten trots att vi leder perioden med 3-2

Målet är klart, vi ska in och vinna sista perioden. Vi är på mycket god väg att göra detta, men tar tyvärr enligt mig ut målvakten och släpper in ett sista mål i tom kasse. Våran femma spelar kanon, det känns verkligen som de sprudlar harmoni och kemi för oss. När matchen är slut har vår femma 1 bakåt och 2 framåt (1+) vilket får anses som ett mycket bra facit denna match. Vi har även ett par chanser till som inte blir mål, bla. när jag kommer runt deras back direkt efter en pass från stian och lägger över pucken till Mackan som har helt öppet mål, målvakten lyckas göra en mirakulös räddning. Jag tycker det var riktigt synd att vår femma fick lite lite speltid pga. att vi var 3e femma denna match med tanke på att vi var så pass heta, får hoppas att vi får chansen som första nästa match. Jag vill inte skryta så, men spelar bra och gör 1mål och 1ass denna perioden. Kändes precis som om man behövde någon period för att komma in i de. Var inte det minsta trött i benen, kände mig riktigt pigg. Ser fram emot träningen på måndag redan nu och framförallt matchen på nästa Söndag!

Plus till Viktor som lirade enkelt och mycket bra!
Blå kedjan med mig, Mackan och Stian fungerade enligt många mycket bra.

/19

1 kommentar:

  1. Kul att läsa bloggen. Vi som bor i Sverige missar ju många matcher nu och inte går det att följa dom online heller. Närmare än så här går det ju inte att komma. Lycka till med säsongen. /M

    SvaraRadera